Nærværende handelsbetingelser er gældende ved alle køb af varer via e-handelsbutikken på www.silkeborgstigefabrik. Vi anbefaler, at du læser handelsbetingelserne grundigt igennem, inden du handler på hjemmesiden. Det er en forudsætning for køb på hjemmesiden, at du accepterer handelsbetingelserne.
Hjemmesiden indehaves og drives af:
Alimak Group Danmark A/S
CVR-nr. 29 21 51 46
Adidasvej 2
Knudlund Industricenter
DK-8653 Them
Telefon: +45 8684 9244
E-mail: mail@silkeborgstigefabrik.dk
Hvis du har forespørgsler til varer, som ikke er på siden, er du altid velkommen til at kontakte os via ovenstående kontaktoplysninger.
Vi forbeholder os retten til at ændre vores handelsbetingelser uden forudgående varsel, men den version af handelsbetingelserne, som gælder for en konkret bestilling, vil altid være den version, som fremgår af hjemmesiden på det tidspunkt, hvor bestillingen afgives.
2.1 Du skal være fyldt 18 år for at handle på hjemmesiden.
2.2 Alle aftaler om køb via hjemmesiden indgås på dansk.
2.3 Når du har afgivet din bestilling, vil du automatisk modtage en ordrebekræftelse på din bestilling via e-mail. Hvis du efterfølgende måtte ønske at modtage et nyt eksemplar af din ordrebekræftelse, kan du sende en e-mail til mail@silkeborgstigefabrik.dk.
Det er ikke et krav for at handle på siden, at du har oprettet en brugerkonto. Vi anbefaler dog, at du gør dette, da du herved under din brugerkonto på hjemmesiden kan se dine tidligere bestillinger, og se status på dine nuværende bestillinger. Det gør det desuden nemmere for dig, næste gang du vil handle på siden. Hvis du ikke opretter en brugerkonto, er det ikke muligt for dig på hjemmesiden at se tidligere ordre.
3.1 Alle priser på hjemmesiden er dagspriser og er i Danske Kroner, inklusive skatter, moms og afgifter. Der tages ikke gebyr ved betalinger på hjemmesiden.
3.2 På vores hjemmeside kan du betale med Dankort / VISA-Dankort, MasterCard, Maestro, VISA, VISA Electron. Alle betaling foregår via en krypteret SSL (Secure Socket Layer) forbindelse for at beskytte dine betalingsoplysninger. I forbindelse med betalingen vil du blive bedt om at indtaste betalings-/kreditkortets tre kontrolcifre. Indtastningen af disse kontrolcifre er nødvendige for, at betalingen kan gennemføres, og for at vi kan opretholde et højt sikkerhedsniveau. Du finder de tre kontrolcifre på bagsiden af dit betalings-/kreditkort.
3.3 Når du betaler med betalingskort på hjemmesiden, er du sikret mod misbrug. Når du modtager din betalingsoversigt, har du således mulighed for at afvise en betaling, som du ikke har godkendt. Ligeledes har du ingen selvrisiko i tilfælde af, at dit kort bliver misbrugt på en hjemmeside, der anvender en krypteret SSL (Secure Socket Layer) forbindelse.
3.4 Din betaling vil først blive trukket via dit betalings-/kreditkort, når vi afsender din(e) vare(r) til dig. Såfremt du har bestilt flere varer, der ikke kan afsendes på én gang, vil vi enten trække det samlede beløb, når den sidste af de bestilte varer afsendes, eller trække beløbet for hver delforsendelse hver for sig efterhånden, som de enkelte delforsendelser afsendes. Der vil aldrig blive trukket et større beløb, end det du har godkendt ved købet.
4.1 Varer bestilt på hjemmesiden leveres kun til adresser indenfor Danmarks grænser. Der leveres ikke til Norge, Færøerne eller Grønland.
4.2 Levering sker via godkendte transportører i Danmark til den adresse, som du har oplyst som leveringsadresse i forbindelse med købet. Vi leverer altid fragtfrit på alle ordrer i DK, når du handler på vores hjemmeside.
4.3 Såfremt du er forbruger, overgår risikoen for en bestilt vares hændelige undergang til dig, når varen er overgivet til dig, eller den som du måtte have bemyndiget til at tage mod varen på dine vegne. Hvis du ikke har bestilt varen som forbruger (b2b salg), overgår risikoen til dig, når varen udgår fra vores lager og overleveres til godkendte transportører i Danmark
4.4 Vi bestræber os altid på at levere bestilte varer hurtigst muligt. Vores sædvanlige leveringstid er cirka 1-2 arbejdsdage på lagervarer, hvis vi modtager din ordre inden kl 12.00 på en arbejdsdag - ellers skal du beregne en ekstra dag. På bestillings/specialvarer er der en leveringstid på 14 arbejdsdage, men det kan variere. Den forventede leveringstid for en konkret vare er i alle tilfælde anført ved varen på hjemmesiden. Såfremt du ved din bestilling har købt flere varer, vil vi i de fleste tilfælde sende disse samlet på én gang for at begrænse leveringsomkostningerne. Hvor der er én eller flere af de bestilte varer, som vi ikke har på lager, kan det derfor betyde en længere leveringstid, også for så vidt angår de varer, som vi har på lager. Du er altid velkommen til at kontakte os og høre til en status på din ordre samt forventet leveringstidspunkt.
4.5 Når du modtager dine varer, bør du kontrollere, om alt er, som det skal være. Hvis emballagen og/eller indholdet er beskadiget, bedes du straks tage kontakt til os. Såfremt du ønsker at reklamere over eventuelle andre fejl og/eller mangler ved de leverede varer bedes du ligeledes kontakte os. Vores kontaktoplysninger er anført øverst i disse handelsbetingelser.
5.1 Når du handler på vores hjemmeside, har du som forbruger i overensstemmelse med købeloven 24 måneders reklamationsret i forhold til eventuelle fejl og/eller mangler, der mod forventning måtte være ved det leverede. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
5.2 Ovenstående forudsætter, at reklamationen er berettiget. Reklamationsretten omfatter ikke fejl og/eller mangler, der er opstået som følge af en fejlagtig brug eller opbevaring af varen eller anden skadeforvoldende adfærd.
5.3 Hvis du har købt varen som forbruger skal du reklamere inden rimelig tid efter, at du har opdaget manglen og/eller fejlen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder, efter at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
5.4 Har du ikke købt varen som forbruger (b2b salg), skal du reklamere straks efter, at du har, eller burde have, opdaget manglen og/eller fejlen ved varen. Du skal sammen med reklamationen give en skriftligt beskrivelse af den mangel og/eller fejl, som du vil påberåbe dig.
5.5 Ved returnering af en vare skal den pakkes i forsvarlig emballage, så der ikke sker yderligere skade. Ved berettiget reklamation refunderer vi de rimelige fragtomkostninger, som du måtte have i forbindelse med returnering af varen. Du kan udøve din reklamationsret ved at sende den mangelfulde og/eller fejlbehæftede vare til vores adresse, nedenfor, sammen med en beskrivelse af manglen og/eller fejlen:
Silkeborg Stigefabrik A/S
Adidasvej 2
Knudlund Industricenter
DK-8653 Them
6.1 Udøvelse af fortrydelsesretten
Hvis du købt varen på vores hjemmeside som forbruger, har du ret til at træde tilbage fra en afgivet ordre uden begrundelse inden for 14 dage.
Fortrydelsesfristen i forhold til alle varer på én ordre udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke godkendte transportører i Danmark, får den sidste vare under den pågældende ordre i fysisk besiddelse.
For at udøve fortrydelsesretten skal du meddele os din beslutning om at fortryde købet i en utvetydig erklæring (f.eks. ved postbesørget brev eller e-mail). Vores kontaktoplysninger er:
Silkeborg Stigefabrik A/S
Adidasvej 2
Knudlund Industricenter
DK-8653 Them
Telefon: +45 8684 9244
E-mail: mail@silkeborgstigefabrik.dk
Du kan eventuelt benytte denne standardfortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
6.2 Følger af fortrydelse
Hvis du udøver din fortrydelsesret i forhold til en ordre, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde købet. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved det oprindelige køb, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varen, alt efter hvad der er tidligst.
Du skal returnere varen eller aflevere den til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor du har informeret os om udøvelsen af din fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varen inden udløbet af de 14 dage.
Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Udgifterne forventes højst at beløbe sig til cirka DKK 1000,-
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.
7.1 Silkeborg Stigefabrik A/S er dataansvarlig for alle personoplysninger, der indsamles på hjemmesiden. Hvis du vil klage over behandlingen af dine personlig oplysninger, er du velkommen til at kontakte os, eksempelvis per e-mail: mail@silkeborgstigefabrik.dk. Alternativt kan du også sende din klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K.
7.2 Vi indsamler ikke andre personoplysninger om dig end dem, som du selv oplyser os. I intet tilfælde indsamler vi følsomme oplysninger om dig. Vi indsamler kun såkaldte almindelige personoplysninger, såsom for eksempel dit navn, din adresse, din e-mailadresse, telefonnummer og lignende.
7.3 Vi indsamler og anvender personoplysninger i forbindelse med gennemførelsen af din ordre på vores hjemmeside, herunder til fremsendelse af dine ordrebekræftelse og bestilte varer, til gennemførelse af betalinger, behandling af reklamationer, og i tilfælde af at du udnytter din fortrydelsesret. De betalings-/kreditkortoplysninger, som du indtaster i forbindelse med køb, anvendes kun til at gennemføre din betaling og gemmes ikke af os herefter.
7.4 Hvis du opretter en brugerkonto på hjemmesiden, vil vi anvende de personoplysninger, som du indtaster i forbindelse hermed og efterfølgende, til administration af brugerkontoen.
7.5 Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, vil vi anvende den e-mailadresse, som du indtaster i forbindelse hermed, til fremsendelse af nyhedsbrevet.
7.6 Dine oplysninger vil ikke blive videregivet til tredjemand.
7.7 Sikkerheden af dine personoplysninger er vigtig for os, og vi bestræber os på bedst muligt at beskytte både kvaliteten og integriteten af oplysningerne.
7.8 Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi opbevarer om dig. Du er endvidere berettiget til at gøre indsigelse mod indsamlingen og mod den videre behandling af dine personlige oplysninger, samt til at få korrigeret de oplysninger, som vi opbevarer om dig, såfremt disse ikke er korrekte.
7.9 Når vi ikke længere har behov for at behandle dine oplysninger til opfyldelsen af et eller flere af ovennævnte formål, vil vi slette oplysningerne. Dog kan oplysningerne blive behandlet og opbevaret længere i anonymiseret form.
7.10 Vi anvender cookies på hjemmesiden. I den forbindelse henviser vi til vores cookie-politik, som du kan finde her.
8.1 Hvis du har handlet hos os som forbruger, kan du klage over en vare købt hos os til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
8.2 EU-Kommissionen online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse: mail@silkeborgstigefabrik.dk
1.1 Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler Silkeborg Stigefabrik A/S (SSF), indgår om salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til erhvervskunder.
2.1 Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med SSF tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om SSF salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til kunden. Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til SSF udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2 Ændringer og tillæg. Ændringerne og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
3.1 Produkter og reservedele. Produkter og reservedele, som SSF sælger og leverer til kunden, er nye og overholder dansk lovgivning ved levering. SSF sælger og leverer reservedele til et produkt i mindst 12 måneder efter, at det er leveret til kunden.
3.2 Ydelser. Tilknyttede ydelser, som SSF sælger og leverer til kunden, i forbindelse med salg og levering af produkter eller reservedele, såsom tilpasning af standardprodukter, udføres håndværksmæssigt korrekt og overholder dansk lovgivning ved leveringen.
3.3 Ansvarsbegrænsning. Produkter, reservedele og tilknyttede ydelser, som SSF sælger og leverer til kunden, er beregnet til de formål, der er beskrevet på det enkelte produkt. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er SSF i ingen tilfælde ansvarlig for tab eller skade, der kan henføres til brug til andet formål eller til brug uden for Danmark. Kunden skal skadeløsholde SSF, i det omfang SSF måtte ifalde ansvar for sådant tab eller skade.
4.1 Pris. Prisen for produkter, reservedele og tilknyttede ydelser følger Virksomhedens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor SSF bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.
4.2 Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser senest til fakturaens forfaldsdato, medmindre parterne aftaler andet skriftligt.
5.1 Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser rettidigt af årsager, som SSF er uden ansvar for, har SSF ret til rente af det forfaldne beløb på 1% pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.
5.2 Ophævelse. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra SSF, har SSF ud over rente efter punkt 5.1 ret til at: (i) ophæve salget af de produkter, reservedele og/eller tilknyttede ydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af produkter, reservedele og/eller tilknyttede ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældenden.
6.1 Tilbud. SSF tilbud er gældende i 60 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er SSF i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for SSF, medmindre SSF meddeler kunden andet.
6.2 Ordrer. Kunden skal sende ordrer på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser til SSF skriftligt eller pr. telefon. En ordrer skal indeholde følgende oplysninger for hvert ordret produkt, reservedel eller ydelse: (i) Ordrenummer, (ii) Varenummer, (iii) Varebeskrivelse, (iv) Mængde, (v) Pris, (vi) Betalingsbetingelser, (vii) Leveringsdato, (viii) Leveringsadresse, og (viii) Leveringsbetingelser.
6.3 Ordrerbekræftelser. SSF tilstræber at sende bekræftelse eller afslag på en ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser til kunden skriftligt senest 5 arbejdsdage efter modtagelsen af ordren. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde SSF.
6.4 Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser uden SSF skriftlige accept.
6.5 Uoverensstemmende vilkår. Hvis SSF bekræftelse af en ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til SSF senest 1 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
7.1 Leveringsbetingelse. SSF leverer alle solgte produkter og reservedele Ex Works (EXW), medmindre andet er aftalt skriftligt.
7.2 Leveringstid. SSF leverer alle solgte produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til den tid, der fremgår af SSF ordrebekræftelse. SSF har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.
7.3 Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle produkter, reservedele og tilknyttede ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til SSF. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til SSF, kan den ikke senere gøres gældende.
8.1 Meddelelse. Hvis SSF forventer en forsinkelse i leveringen af produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser, informerer SSF kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
8.2 Ophævelse. Hvis SSF undlader at levere produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser senest 5 dage efter den aftalte leveringstid af årsager, som kunden er uden ansvar for, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til SSF. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
Såfremt du ikke har købt varen som forbruger (b2b salg), kan returnering af varen kun ske efter forudgående skriftlig aftale og sendes da franko til Silkeborg Stigefabrik A/S’ adresse:
Silkeborg Stigefabrik A/S
Adidasvej 2
Knudlund Industricenter
DK-8653 Them
Varer tages kun retur i ubeskadiget og ubrugt stand, og varer skal være ledsaget af en følgeseddel, der refererer til den indgåede aftale. Returnerede varer krediteres kun mod fradrag af vore omkostninger.
For standard lagervarer beregnes et krediteringsgebyr på 20 procent af fakturaprisen, dog minimum DKK 500.00, eksklusive moms.
10.1 Garanti. SSF garanterer, at produkter reservedele og tilknyttede ydelser er fri for væsentlige fejl og mangler i design, materialer og udførelse i 12 måneder efter leveringen. For dele, der udskiftes under garanti, udgør garantiperioden 6 måneder fra udskiftningen, dog maksimalt 18 måneder fra oprindelig levering.
10.2 Undtagelser. SSF garanti omfatter ikke sliddele såsom stigefødder, bændler, kæder, skruer, bolte, trin og møtrikker, eller fejl og mangler, der skyldes: (i) almindelig slitage, (ii) opbevaring, installation, brug eller vedligeholdelse i strid med SSF instruktioner eller almindelig praksis, (iii) reparation eller ændring udført af andre end SSF og (iv) andre forhold, som SSF er uden ansvar for.
10.3 Meddelelse. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til SSF. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til SSF, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give SSF de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som SSF beder om.
10.4 Undersøgelse. Inden for rimelig tid efter at SSF har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler SSF kunden, om fejlen eller manglen er omfatte af garanti. Kunden skal efter anmodning sende defekte dele til SSF. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til SSF. SSF bærer omkostningerne ved og risikoen for dele under transport til kunden, hvis fejlen eller mangler er omfatte af garanti.
10.5 Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at SSF har afgivet meddelelse til kunden efter punkt 9.4 om at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper SSF fejlen eller manglen ved at: (i) udskifte eller reparere defekte dele, eller (ii) sende dele til kunden med henblik på kundens egen udskiftning eller reparation. SSF kan også vælge at sende et nyt produkt til kunden, hvis produktets natur natur umuliggør udskiftning eller reparation.
10.6 Ophævelse. Hvis SSF undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at SSF har givet meddelelse til kunden efter punkt 9.4, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden for en rimelig frist på mindst 15 arbejdsdage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til SSF. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af punkt 9.
11.1 Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
11.2 Produktansvar. SSF er ansvarlig for produktansvar (SSF har tegnet produktansvarsforsikring hos AIG Europe) med hensyn til leverede og produkter og reservedele, i det omfang at sådan et ansvar følger af ufravigelig lovgivning. Kunden skal skadeløsholde SSF, i det omfang SFF måtte ifalde produktansvar herudover.
11.3 Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget kan SSF ansvar over for kunden ikke pr. kalenderår samlet overstige 10% af det salg af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser, som SSF netto har faktureret til kunden i det umiddelbart forestående kalenderår. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis SSF har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
11.4 Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er SSF ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
11.5 Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er SSF ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henføres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for SSF kontrol, og som SSF ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
12.1 Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter, reservedele og tilknyttede ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører SSF.
12.2 Krænkelse. Hvis leverede produkter eller reservedele krænker tredjeparts immaterielle rettigheder, skal SSF for egen regning: (i) sikre kunde ret til at fortsætte med at bruge de krænkende produkter eller reservedele, (ii) ændre de krænkende produkter eller reservedele, så de ikke længere krænker, (iii) erstatte de krænkende produkter eller reservedele med nogle, der ikke krænker, eller (iv) tilbagekøbe de krænkende produkter eller reservedele til den oprindelige nettokøbspris med fradrag af 25% pr. år siden leveringen. Kunde har ikke andre rettigheder i anledning af produkters, reservedeles eller tilknyttede ydelsers krænkelse at tredjeparts immaterielle rettigheder.
13.1 Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge SSF erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
13.2 Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over SSF fortrolige oplysninger som beskrevet i punkt 12.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
13.3 Varighed. Kundens forpligtelser efter punkt 12.1-12.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.
14.1 Gældende ret. Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.
14.2 Værneting. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samhandel, skal afgøres ved en dansk domstol.